Waarom is je telefoon zo verslavend?

Waarom is telefoon zo verslavend

Toen tijdens een interview aan toenmalig Apple-CEO Steve Jobs gevraagd werd hoe zijn kinderen de nieuwe iPad vonden, vertelde hij dat hij hen het apparaat niet liet gebruiken. Hij lichtte toe dat ze in het Jobs-huishouden strenge regels hadden wat betreft technologiegebruik.

Best vreemd voor iemand die zelf juist zo gepassioneerd was over technologie. Maar hierin was hij zeker niet de enige. Voormalig CEO van Microsoft, Bill Gates, stond zijn kinderen pas op late leeftijd het gebruik van een smartphone toe.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden van personen met hoge functies in tech-bedrijven, die ontzettend voorzichtig zijn met hun eigen technologie-gebruik en dat van hun kinderen. Weten zij iets dat wij niet weten? Het antwoord hierop was tot voor kort ja. Inmiddels begrijpen we hun voorzichtigheid een stuk beter..

Telefoonverslavingen

De wereld van nu lijkt totaal anders dan die van voor de introductie van de smartphone, in het bijzonder sinds de opkomst van social media. Op ieder moment kan je in een publieke ruimte wel om je heen kijken en meerdere personen aanwijzen die op hun telefoon zitten.

Onze gemiddelde schermtijd neemt al jaren toe, ondanks dat er steeds meer bekend wordt over de negatieve effecten hiervan. Denk aan psychische problemen als onzekerheid of een slechte concentratie, maar ook aan fysieke klachten als een slecht postuur en nekpijn.

Het is dan ook een misvatting dat mensen niet willen minderen. Het probleem is alleen dat veel mensen de controle kwijt zijn. Het lukt gewoon niet. Dat is het effect dat social media op velen van ons heeft. En wat blijkt? Dat is feitelijk de bedoeling geweest van deze bedrijven.

Social Media Verdienmodel

Social media platforms zijn gratis om te gebruiken. Heel aardig van ze, toch? Niet zo snel. Deze bedrijven maken namelijk alsnog miljarden dollars winst. Dit verdienen ze aan de hand van advertentie-inkomsten en het verkopen van data over gebruikers. Hoe meer tijd jij aan een bepaald platform besteedt, hoe meer jij voor hen waard bent.

Dat komt omdat ze jou dan meer advertenties kunnen laten zien en meer data over jou kunnen verzamelen. Waarbij ze vervolgens de verzamelde data weer inzetten om jou relevantere advertenties te laten zien, of om je nog langer op het platform te houden.

De klanten van de social media bedrijven zijn dus de adverteerders. Het product? Jouw tijd en aandacht. Los van wat het voor jouw mentale en fysieke gezondheid betekent, zijn de Big Tech bedrijven er dus bij gebaat dat jij zo lang mogelijk op hun platform blijft.

Verslavend design

Veel klokkenluiders zijn de afgelopen jaren naar buiten gekomen, die zich zorgen maakten over de ethiek binnen de social media bedrijven waar ze werkten. Deze firma’s schakelden namelijk achter de schermen enorm intelligente ingenieurs en neurowetenschappers in om de apps zo attractief mogelijk te maken.

Door te testen hoe de hersenen van mensen op onbewust niveau reageerden op het design van de apps, konden ze mensen manipuleren om uren van hun dag aan hun apps te besteden.

Er zijn tal van voorbeelden van psychologische trucs en “hacks”, die ons langer aan ons scherm geplakt houden. Een daarvan is bijvoorbeeld op Youtube het automatisch afspelen van het volgende filmpje wanneer de vorige is afgelopen. Stoppen kost daardoor meer moeite dan doorkijken.

Een andere is de eindeloze tijdlijn op Instagram, Facebook etc. Er is altijd wel een nieuwe post te zien, door verder te scrollen. In een vroeg stadium bleek bijvoorbeeld ook de toevoeging van de like button een schot in de roos.

Dit zijn slechts drie voorbeelden van de ongelofelijk krachtige technieken die ingezet worden om ons gedrag op de telefoon te beïnvloeden.

Conclusie

Het is niet vreemd dat veel mensen zo gehecht zijn aan hun telefoon, in het bijzonder aan social media. Achter het schermpje van elk persoon zitten namelijk verschillende ingenieurs en wetenschappers die het zo verleidelijk mogelijk voor je proberen te maken. Verblind door het doel om zoveel mogelijk winst te maken hebben de social media bedrijven vele mensen verslaafd gemaakt.

We kunnen dus het beste een voorbeeld nemen aan de Tech-CEO’s en werknemers, en streng zijn voor onszelf als het gaat om ons telefoongebruik. Anders loop je het risico er een grote hoeveelheid kostbare tijd aan te verliezen. Met alle gevolgen van dien.